ŹRÓDŁA IKONOGRAFICZNE
IOACHIMUS DEI GRATIA MARCHIO BRANDENBURGENSIS AETATIS EIUS SEDECIMO ANNO VERO SALUTIS 1520
Opis źródła
Portret Joachima II Hektora (ur. 1505, zm. 1571), elektora brandenburskiego z dynastii Hohenzollernów autorstwa Lucasa Cranacha Starszego, olej na desce, Niemcy, 1520 r.
Komentarz
Zbroja bojowa czy reprezentacyjna?
Joachim II Hektor został uwieczniony przez Lucasa Cranacha we wspaniałej zbroi maksymiliańskiej, którą z pewnych względów można uznać za uzbrojenie bojowe. Przemawia za tym analogia - pewne ogólne podobieństwo do zbroi używanych w bitwach oraz wyraźne odwzorowanie przez artystę, skaz i niedoskonałości, które mogły powstać w warunkach pola walki. Przyglądając się uważnie można bowiem dostrzec odwzorowane zarysowania i wgniecenia płyt, największą skazę można dostrzec na lewym nabiodrku, prawy też zresztą wydaje się być lekko wgnieciony, co przemawia za wyraźnie użytkowym charakterem tej zbroi.
Cała zbroja za wyjątkiem naręczaków i nabiodrków została pokryta misternymi kanelurami, które miały na celu zmniejszenie ciężaru płyt, przy jednoczesnym zachowaniu dużej wytrzymałości.
Jedna kwestia utrudnia bezsporne uznanie tej zbroi za typowo bojową, a mianowicie widoczne głównie na naręczakach i nabiodrkach zwinięte w kształt sznura paski metalu, mające wyraźnie dekoracyjny charakter. Typowo bojowe zbroje maksymiliańskie nie posiadają takich ornamentów i można by spekulować czy zacierają one bojowy charakter zbroi Hektora. Można by zaryzykować stwierdzenie, że właściwie nie powinny przeszkadzać w warunkach pola walki, zwłaszcza, że nie należała ona do "zwykłego rycerza" tylko do elektora Brandenburgii.
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że Joachim osobiście brał udział w wojnach i z pewnością noszenie zbroi nie było mu obce. Z drugiej jednak strony nie był wytrawnym żołnierzem, o czym przekonuje epizod ucieczki spod Budy obleganej przez wojska Tureckie, kiedy dowodził wielką armią chrześcijańską złożoną z wojsk austriackich, niemieckich, węgierskich, włoskich, czeskich oraz dalmackich.
Jakichkolwiek spekulacji by nie snuć należy stwierdzić, że taka zbroja z pewnością zarezerwowana była wyłącznie dla najbogatszych przedstawicieli możnowładztwa, dowództwa, które zazwyczaj własnoręcznie nie walczyło lecz skupiało się na dowodzeniu wojskiem. Zatem jeśli zbroja ta była używana w boju, to delikatne ornamenty nie powinny dziwić zważając na rangę noszącej ją osobistości.
Wracając do kwestii czysto technicznych - ciekawą konstrukcją odznaczają się rękawice płytowe: jednopalczaste, kanelowane, o kształcie klepsydrowym, z doskonale wyprofilowaną ruchomą osłoną kciuka i widocznymi nitowaniami. Ważnym atutem jest też ochrona kostek dłoni, które zostały zabezpieczone dosyć grubą warstwą wspomnianych wyżej "sznurowatych" ornamentów.
Na plecach widoczny jest noszony w typowy, poziomy sposób puginał, a dzierżony przez Hektora toporek rycerski wydaje się być bronią zdecydowanie lepszą od miecza w starciu z przeciwnikiem noszącym podobne lub zbliżone uzbrojenie ochronne. Między naręczakami a napierśnikiem oraz w dolnej części szorcy widoczny jest bardzo drobny pancerz kolczy.
Podsumowując należy stwierdzić, że całość widocznego uzbrojenia została przedstawiona bardzo szczegółowo i realistycznie.
Linki
Biogram artysty
Biogram Joachima II Hektora
piątek, 24 kwietnia 2009
Portret Joachima II Hektora, 1520
Autor: Łu Kasz
Etykiety: bronioznawstwo, malarstwo tablicowe, rycerstwo, XVI w., zbroja maksymiliańska, zbroja płytowa, źródła ikonograficzne
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
0 komentarze:
Prześlij komentarz